Kako savladati finansijske izazove u biznisu

Na tribini „Preduzetničko finansiranje – osnaživanje sopstvenog biznisa“, održanog u Edukativnom centru, govorilo se o finansijskim izazovima sa kojima se susreću preduzetnici, usmeravanju investicija, načinima upravljanja finansijama, kreditiranju, ulaganju u marketing i postupanju u slučaju bankrota.

Izvršna direktorka porodičnog preduzeća iz Iriga, vinarije „Mačkov podrum“ Đurđica Jojić Novaković navela je da se oni trude da koriste, ne samo klasične kredite, već i druge usluge, poput faktoringa i lizinga. „Danas postoje brojne institucije i fondovi koje dodeljuju povoljne kredite, subvencije i bespovratna sredstava. Bitno je da se dobro informišete, da ste u toku kada se raspiše neki konkurs i na vreme se prijavite. Ono što je korisno su sajtovi na kojima imate sve objedinjene konkurse, kao što je sajt Regionalne razvojne agencije Bačka”, kaže ona, dodajući da je poseban problem sa naplatom potraživanja kod ugostitelja, o čemu se mora voditi računa.

Vlasnik “Halogena“ Zoltan Molnar, bavi se od devedesetih godina porodičnim biznisom, prodajom rasvete i elektro materijala. Finansira se samostalno i putem kredita banaka, a do sada je nekoliko puta aplicirao na konkursima.

Zamenica regionalnog direktora SoGe banke Branka Šiman, predstavila je načine finansiranja preduzetnika uz pomoć bankarskih proizvoda. U okviru segmentne ponude, SoGe preduzetnicima omogućava povoljne uslove finansiranja i pakete proizvoda i usluga koje su prilagođene njihovim potrebama. Profesionalcima iz podsegmenata delatnosti u zdravstvu (privatne prakse, stomatolozi, veterinari), odnosno pravno finansijskih poslova (advokati, notari, knjigovodstvene agencije, IT preduzetnici) na raspolaganju su krediti u saradnji sa Evropskom investicionom bankom (EIB), sa rokom otplate do 10 godina.

“Finansiranje ili podrška biznisu samo putem kredita je pogrešan način razmišljanja, to ne vodi ničemu. Ako imate start up, ako ste početnik, kada dođete u banku, za početak morate da otvorite račun, uplatite osnivački ulog, da dođete do institucije bankara, gde bi bankar trebalo da vas podrži svojim finansijskim znanjem, treba da dobijete konkretne savete kako da funkcionišete u dnevom biznisu i u daljem razvoju. Ne znači da time što ne dobijete kredit, nećete dobiti nikakvu drugu uslugu. Možete dobiti faktoring, otkup potraživanja. Ukoliko je vaš kupac poznata firma, sa dobrim kreditnim rejtingom, banka će vam otkupiti potraživanje, bez obzira što nemate finansijski izveštaj, bez obzira što ste start up”, navodi ona i dodaje lizing kao jednu od ponuda. Ona napominje da klijent mora da ima slobodu da ode kod bankara koji će ga u sve detaljno uputiti.

Pedstavnica Razvojnog fonda Vojvodine Jelena Trenkić navela je način kreditiranja malih i srednjih preduzeća od strane Fonda koji funkcioniše po mehanizmu konkursa koji su otvoreni tokom cele godine. “Mi ne čekamo nikakve prilive sa strane, sredstva su obezbeđena, čekamo da vi ispunite ono što je konkursom predviđeno. Svi minimalni uslovi i sve što je potrebno za apliciranje po bilo kom konkursu nalazi se u samom tekstu konkursa. U svakom momentu možete da proverite da li ispunjavate te osnovne, minimalne uslove. Trenutno imamo otvorene tri kreditne linije”, objašnjava ona, o čemu je više informacija na sajtu Fonda.

Načelnica odeljenja za preduzetništvo i zanatstvo pri Pokrajinskom sekretarijatu za privredu i turizam Mirjana Mihajlović predstavila je celokupnu podršku preduzetnicima koju pruža Sekretarijat za privredu i turizam, u vidu bespovratnih sredstava. “Sve aktivnosti i mere se sprovode putem javnih konkursa. Najveći deo konkursa je završen u ovoj godini, ali je važno da preduzetnici znaju da će biti raspisivani i u narednoj godini, te da se informišu i pripreme za konkurisanje. Samo ove godine putem konkursa utrošeno je više od 50 miliona za potrebe samozapošljavanja, što će se nastaviti i u narednoj godini”, navela je ona.

Načelnica je posebno istakla podršku za lica koja se bave kreativnim biznisom, tzv. novu meru u 2017. godini, kao što su grafički dizajn, kreiranje igrica za mobilne platforme, mediji, arhitektura i mnogi druge delatnosti u kreativnoj industriji za koje je ove godine u sekretarijatu izdvojeno 20 miliona dinara.

Dodala je da sekretarijat daje podršku i poslovnom umrežavanju i udruživanju – klasterima, kao i zanatima i umetničkim zanatima.“To su takozvane umiruće umetnosti, što je važno za očuvanje tradicije. I oni koji se bave zanatstvom, mogu da računaju na sredstva za opremu, jer zanati kao takvi zaslužuju posebnu pažnju”, objasnila je ona.

Direktor Edukativnog centra Đurađ Milanović izložio je detaljan program obuke koju ta ustanova pruža preduzetnicima i pozvao zainteresovane da se prijave za novi ciklus, ali i da prate naredne na njihovom sajtu.

Kako preduzetnici da procene kada je prilika da se obrate za podršku banci, a kada investicionom fondu, Branka Šiman ih savetuje da koriste obe mogućnosti. “Ako jedan fond nudi subvenciju, bespovratna sredstva, treba iskoristiti, ukoliko pokrajinski fond nudi kreditiranje, pod određenim uslovima, svakako i tu treba aplicirati i proceniti trošak tog finansiranja”, kaže Šiman i objašnjava da često banke i fondovi sarađuju zajedno.


Jelena Trenkić ističe da u odnosu na kreditnu podršku koju nude banke, Razvojni fond izdvaja to što kreditira isključivo na bazi konkursa. “Imamo fiksne uslove, kod nas ste svi isti, bez obzira da li ste preduzetnik ili ste neko mikro, malo i srednje pravno lice. Mi nemamo nijednu drugu korist od vas, osim kamate koju nam plaćate. Kod nas nema drugih, skrivenih troškova, jedina naknada koju plaćate je za obradu zahteva i ona je fiksna i iznosi 5.000 dinara, bez obzira na to da li aplicirate za kredit od milion ili 20 miliona dinara i plaćate kamatnu stopu koja je fiksna. Mi ne možemo da budemo fleksibilni, pridržavamo se svega što je propisano konkursom i to striktno poštujemo”, kaže predstavnica Razvojnog fonda i izdvaja kao jednu od novih mogućnosti preliminarnu analizu.

Posebnu važnost u poslovanju izdvajanja novca za marketing, navelo je dvoje preduzetnika.

Zoltan Molnar je istakao da se Halogen oglašava putem radija, ima bilborde širom Novog Sada, potom virtuelnu turu, što sve doprinosi njihovoj stalnoj prisutnosti na tržištu. “Reklamiramo se još od devedesetih godina i to smo počeli specifično putem radijskih reklama. Od marketinga se ne može odustati. Bez obzira da li vi poslujete dobro, ili ne, nikada se ne treba odricati, jer je to stvar koja vam uvek može doneti novac”, smatra Molnar.

Đurđica Jojić Novaković kaže da je bitno da se dobro definiše proizvod, odredi cenovna strategija i da proizvod bude dostupan kada krene oglašavanje. “Marketing je neophodan, jer ako ljudi ne znaju da postojite, kako ćete bilo šta prodati. Čak i kada naiđe kritičan period, treba gledati gde se može uštedeti sa troškovima, više u nekom racionalnijem i efikasnijem poslovanju, ali troškove vezane za marketing ne treba smanjivati jer je to komunikacija sa vašim kupcima i zapravo jedini kanal koji vam može doneti profit i opstanak”, rekla je ona.


Branka Šiman preduzetnicima poručuje da finansijske izveštaje koriste u pravom smislu. “Blokada ne sme da se desi. Kada aplicirate za kredit, stavite se u ulogu kao kada vi prodajete nešto kupcu. Mi radimo isto to, samo što vama prodajemo i daleko više analiziramo nego što vi analizirate kupce. Budite i vi bankari i analizirajte kupce, kao mi vas. Možete dobiti osnovne podatke o svakom kupcu i proceniti kvalitet. Birajte svoje dobavljače, a ključni izazov su tokovi novca i gotovina. Vodite računa kako trošite novac, o likvidnosti i o investicionim tokovima. Pratite inovacije i ono što nove tehnologije donose”, navodi ona izazove za vlasnike malog biznisa.

Đurđica Jojić Novaković savetuje onima koji počinju biznis da uvek budu spremni sa strategijom i prate okolnosti koje se menjaju. “Najbitnije je da verujete u svoju ideju i imate uverenje da će ono za šta ste se opredelili uspeti”, poručuje ona.

Molnar dodaje da je važno biti pošten i strpljiv.“Budite svesni da niko ne može napraviti korak od pet metara, možemo od metar. Ništa se ne deševa preko noći. Ako pokrećete neki biznis, pet-šest godina nemojte računati na zaradu. Sve morate da ulažete u firmu. Posle toga pravite korake. Ja svaki mesec pravim presek, koliko sam zaradio, koliki su troškovi”, kaže vlasnik “Halogena”.

Tribinu u celosti možete pogledati u videu.

 

 

Vest preuzeta sa portala 021