Sektor kreativnih delatnosti je već nekoliko godina među najbrže rastućim u zemlji, pokazuju podaci Privredne komore Srbije. Svake godine se povećava broj novootvorenih preduzeća u ovom sektoru, a trenutno on broji preko 30 hiljada registrovanih preduzeća u kojima je više od 115 hiljada zaposlenih. Budući da većinu zaposlenih u kreativnom sektoru čine žene, u okviru obeležavanja 8. marta, Dana žena, u Kulturnoj stanici „Eđšeg“ je u petak održan skup posvećen upravo položaju i ulozi žena u kreativnim delatnostima, te njihovom potencijalu u postizanju ekonomske nezavisnosti žena i njihovoj emancipaciji.
Skup je okupio kako stvaraoce i stvarateljke, preduzetnike i preduzetnice, tako i predstavnike/ce institucija koji pružaju podršku u ovoj oblasti, ali i stručnjakinje koje u svom fokusu imaju upravo kreativne delatnosti.
Tokom uvodnog obraćanja, okupljenima se najpre obratio predsednik Unije poslodavaca Vojvodine (UPV) Vladimir Lalošević, koji je istakao da UPV u svojim redovima ima ravnopravan broj žena i muškaraca, te je poručio da svi poslodavci koji su članovi ove organizacije imaju punu podršku i priliku za dalji razvoj. Direktorka Fondacije 021 Svetlana Tomov podsetila je na umrežavanje ove fondacije, UPV-a i Kolping društva Srbije koje je zvanično otpočelo u januaru ove godine, a sa idejom lakšeg i boljeg umrežavanja preduzetnica u Vojvodini, te poboljšanja njihovog položaja u preduzetništvu. Nacionalna sekretarka Kolping Društva za Srbiju Melinda Tomić iskoristila je priliku da okupljenima predstavi aktivnosti Kolpinga, te je navela da upravo ova organizacija radi najviše i najduže na osnaživanju žena kako kod nas, tako i u svetu.
Preduzetništvo je prilika za žensku emancipaciju
Kada se govori o kreativnim delatnostima, tu se pre svega podrazumeva skup aktivnosti čijim proizvodima, uslugama i sadržajima vrednost daje kreativni rad utemeljen na elementima umetnosti, kulture, nauke, istraživanja, razvoja i obrazovanja. Tu, generalno, spada izdavačka delatnost, štampani mediji, grafička industrija, IT sektor i razvoj softvera, reklamna, muzička i filmska industrija, dizajn, radio i televizija, moda i stari zanati.
Tokom prvog panela „Položaj i uloga žena u kreativnim delatnostima” Marija Srdić, vlasnica Misije SMART i osnivačica NS Marketa i Milica Rašković ispred Fondacije Novi Sad 2021 – Evropska prestonica kulture, govorile su o kreativnoj privredi i industriji, te su se osvrnule na programe podrške koje Pokrajina nudi za preduzetnice i preduzetnike.
Budući da je cilj projekta NS Market da malim proizvođačima, zanatlijama, kreativcima i inovatorima omogući prostor za prezentovanje i prodaju proizvoda i usluga u Novom Sadu, Marija Srdić je naglasila da su upravo kreativci najznačajniji ljudi naše zajednice, te je dodala da nedostaje sistemski pristup negovanju preduzetničke kulture koja bi morala da nađe svoje mesto u obrazovanju od najranije dobi i da preduzetništvo bude shvaćeno kao prilika i stil života.
Milica Rašković je naglasila da biti žena u muškom timu nije nimalo lako, pa joj je bilo važno da kroz svoj rad ukaže na žensku prespektivu. Upravo zbog toga je osmislila platformu “Heroine”, koja tek treba da ugleda svetlost dana, a kroz koju će se isticati značajne žene iz naše istorije i njihovo stvaralaštvo. Rašković je najavila novi konkurs Fondacije 2021 za dopunu programa koji otpočinje za desetak dana, te je pozvala sve preduzetnice, privrednike i nevladine organizacije da se prijave.
Obe učesnice panela su se složile da su, za prevazilaženje prepreka na putu ekonomske nezavisnosti žena, potrebni podsticaji države i stvaranje privrednog ambijenta i preduzetničke kulture. A do same žene je da konstantno radi na sebi i na međusobnim odnosima unutar porodice, te da bude hrabra u preduzetničkim poduhvatima.
Nina, Vladimira i Nataša su uspele
U okviru panela „One su uspele“, svoje primere preduzetničkih poduhvata u kreativnoj industriji predstavile su Nina Blažević iz Radionice „Nezaborav“ i Vladimira Dorčova Valtnerova sa portala „Storyteller“, dok su okupljeni imali priliku da pogledaju kratku video prezentaciju o radu modnog studija Nataše Bodirožić „Cristonati Couture“.
U radionici “Nezaborav” Nine Blažević izrađuju se ukrasni proizvodi od papira i kartona, a glavni proizvod su apciklirani tetrapak novčanici. Nina, koja je u oktobru 2018. godine „Nezaborav” registrovala kao svoju preduzetničku radnju, ističe da njen posao još uvek nije profitabilan, ali sam sebe održava.
„Rekla bih da sam uspela – uspela sam da donesem odluku da se uopšte upustim u preduzetništvo. Uspela sam da ne pokleknem u međuvremenu i da ne zatvorim biznis sa prvim teškoćama koje su naišle. Došla sam do trenutka u životu gde radim ono što zaista smatram da je bitno i nikada ne bih menjala tu odluku – ističe Nina Blažević i dodaje:
„U početku mi je najviše značilo da prelomim, da donesem odluku da pokrenem svoj biznis, da vidim da to što radim ima neki odjek u okolini i da su ljudi zainteresovani za stvari koje pravim, kao i da imam podršku porodice i neposredne okoline. Naravno, značila mi je i subvencija na koju sam konkurisala i koju sam dobila, a pretpostavljam da je mnogim ženama upravo to ključni faktor prilikom donošenja odluke o pokretanju biznisa.”
Vladimira Dorčova Valtnerova je takođe 2018. godine ušla u preduzetničke vode, tačnije u preduzetničko online novinarstvo. Kroz rad na portalu „Storyteller” i u njenoj medijskoj konsultantskoj agenciji promoviše i unapređuje profesionalno online novinarstvo, manjinsko informisanje, preduzetničko novinarstvo, a ujedno pomaže preduzetnicama da uz pomoć socijalnih mreža izgrade svoj brend i zajednicu, te da unaprede veštine u oblasti online komunikacija u cilju uspešnijeg poslovanja svojih malih biznisa.
„Ako je merilo uspeha da neko ko je u biznisu radi posao koji voli, uživa svakog dana u tome i od toga uspeva da živi, onda sam uspela kao preduzetnica” – kaže Vladimira i napominje da joj je u početku bilo teško jer nema mnogo preduzetničkih novinara i novinarki, ali je shvatila da je to ipak prednost.
„Da počinjem ponovo, svakako bih menjala biznis plan jer nisam bila realna i slabo sam istražila tržište, a to je jedna od prvih preporuka koju ja sama uvek kažem – definišite kome se obraćate, znajte tačno koliko godina ima ta osoba i šta je interesuje. Da sad krećem, krenula bih istim putem, ali bih tačno znala koga da pitam za pomoć u osmišljavanju boljeg biznis plana.”
I Nina i Vladimira su iskoristile subvencije Nacionalne službe za zapošljavanje kako bi pokrenule svoj posao i, kako ističu, ove subvencije su odlična stvar za pomoć pri otpočinjanju biznisa i početnom snalaženju. Obe preporučuju ženama koje razmišljaju da pokrenu svoj biznis da se odvaže na taj korak i rizikuju, jer iskustvo koje dolazi sa tim je neprocenjivo.
Koliko je važno podržati žene koje rade u kreativnim industrijama ističe Marija Srdić iz Sekcije za razvoj ženskog biznis liderstva UPV-a i Misije SMART, koja podseća da su žene dominantne u ovoj oblasti.
„Ja duboko verujem da kreativna industrija jeste šansa i perspektiva za žene u Srbiji, jer one u toj oblasti mogu mnoge svoje potencijale da iskoriste na dobar način. Potrebno je napraviti taj veliki korak kada prepoznamo svoje mogućnosti i tada nam treba snage i vere, ali organizacije koje su se ovde okupile poput Fondacije 021, Kolping društva Srbije i Unije poslodavca Vojvodine mogu biti podrška ženama na tom putu do uspeha.”
Srdić je kazala da, kada su žene u pitanju, stalno treba ponavljati da mi to možemo.
„Pronađite snagu u svom znanju i obrazovanju, nađite veru u onome što najviše u sebi nosite i iz toga krenite. Tražite podršku u okruženju i budite dobro informisani.”
Događaj su partnerski organizovali Unija poslodavaca Vojvodine – sekcija za razvoj ženskog biznis liderstva, Misija SMART, Fondacija 021 i Kolping društvo Srbije, uz podršku Kulturne stanice „Eđšeg“.