O osnovama preduzetništva, klasterima i ličnom preduzetničkom iskustvu govorilo se na još jednom okupljanju posvećenom ženskom preduzetništvu, koje organizuje Fondacija 021.
Direktorka marketing agencije “Srem tours&travel” i direktorka Fonda Turistički klaster Srem Duška Davidović pričala je o tome šta su klasteri, zašto su poželjan oblik poslovnog udruživanja i kako im se priključiti.
“Klasteri su jedna geografska koncentracija preduzeća koja imaju zajedničke imenitelje. To je udruženje malih i srednjih preduzeća koje funkcioniše u dejstvu sa obrazovnom, akademskom zajednicom i institucijama sistema. Kao takav je osnovan i Turistički klaster Srem. Osnovna ideja nam je bila da kroz poslovno udruživanje izbrendiramo Srem kao turističku destinaciju. Smatrali smo da možemo da ponudimo gradskim centrima sadržaje koje grad nema i cela naša ideja se bazira na tome. Razvojem interneta i turizma, pokušavamo da pratimo sve promene koje tržište nosi i da mu se prilagodimo, pa tako sad imamo neke viša stremljenja. Cilj nam je da umrežimo što veći broj ljudi i formiramo turistički proizvod prepoznatljiv u Sremu koji će skrenuti pažnju na turističke sadržaje i kapacitete, a s druge strane da pomognemo ljudima koji se bave turizmom, bilo da se seoska domaćinstva ili hoteli da se potencijalni turista opredeli da vikend provede baš u Sremu”, objašnjava ona i dodaje da su klasteri u Srbiji ostvarivi ako se imaju pretpostavke sa kojima svaki preduzetnik počinje, jasna ideja, vizija i istrajnost. “Klaster vam je kao svako drugo preduzeće, ima dinamičku strukturu i to je jedna konstantna borba”, dodaje Duška Davidović. Opširnije o njihovom klasteru OVDE.
Branislava Avramović iz štamparije i studija za dizajn “Profi print”, koja je i sama preduzetnica, pričala je o primerima iz prakse, kako je njena firma nakon mnogo turbulencija opstala. “Profi print” počinje da posluje pre 15 godina kada nije bilo povlastica za preduzetnike, jer ih država nije stimulisala.
“Krenuli smo od sopstvenog kapitala, krenuli u oglašavanje s tim da tada nismo imali neki budžet, već smo se oglasili u telefonoteci i kod prijatelja razglasili da smo počeli s radom štamparije. Nismo tada shvatali da je reklama vrlo bitna za poslovanje. Stekli smo vremenom stalne klijente preporukama, koji nas i danas prate. Povezali smo se sa nekim institucijama kulture, širili posao, zaposlili dosta ljudi. Međutim, od 2007. godine kada je sve pogodila kriza, skresan je budžet, svako je sveo troškove na minimum i prestao da štampa materijal. Počeo je paralelno i razvoj interneta i reklamiranje na taj način i mnogi su počeli da prave sajtove, umesto kataloga i prospekata. Treće je bio masovan uvoz iz Kine, nama se i tu zatvorio jedan deo posla”, priča Avramović.
U kratkom roku se sve izdešavalo i vratilo ih na sam početak, jer su morali da otpuste radnike zbog pada prometa.
“Nismo hteli da odustanemo. Suprug i ja koji smo zajedno pokrenuli firmu, te smo počeli angažovanjem da dolazimo do krupnih klijenata. Kupili smo još dve mašine, zaposlili još radnika. Desile su se promene i u toj formi, pa je opet došlo do turbulencija. Dok smo se oporavili, ponovo smo seli i dogovorili se šta preduzeti, ispitali tržište, pa smo počeli da se reklamiramo. Prethodno dok smo imali jakog klijenta firmu pet godina, bili smo ušuškani u stalan posao i nismo se oglašavali. Angažovali smo marketinšku agenciju i krenuli od sajta, društvenih mreža, mejlova, sve koncipirano da budemo što više prisutni među klijentima i tako se oporavili”, priča ona za naš portal.
“Do skoro nas je vodio posao, a sada smo mi ti koji vode posao”, dodaje naša sagovornica i ističe da je najvažnije biti uporan i ne odustajati, što se pokazalo na njenom primeru.
Sertifikovana poslovna konsultantkinja Indira Popadić govorila je o tome kako pronaći svoju biznis ideju, definisati misiju i strategiju poslovanja. Deo predavanja posvetila je i analizi trzišta na kojem treba da se plasira proizvod, kao i o definisanju ciljne grupe za svoj proizvod ili uslugu.
“Kada definišemo ciljnu grupu, onda se bavimo njom, a na osnovu toga biramo medije gde ćemo se reklamirati. Za dobru strategiju je bitan dobar plan, iskoristiti svoje resurse na najbolji mogući način. Znanje, iskustvo i naša volja su najbitniji. Ne treba tražiti neke razloge zašto nešto ne možemo, već videti kako da se pokrenemo i kako iskoristiti i ovakva okupljanja, udružiti svoje ideje, kontakte i snagu i napraviti rezultate”, dodaje Popadić koja piše interaktivan priručnik za preduzetnike čija će promocija biti u decembru u Radio kafeu.
Nakon tribine, usledio je već tradicionalni deo druženja, povezivanja i umrežavanja preduzetnica i onih koje to žele da postanu, što i jeste jedan od ciljeva takvih okupljanja.
Prijatelji Ženskog preduzetničkog biznis kluba Estar Cosmetics i Vinarija Aleks iz Novog Sada počastili su gošće i podelili poklone.
Fondacija 021 u okviru “Ženskog preduzetničkog biznis kluba” organizuje okupljanja na kojima preduzetnice imaju priliku da se međusobno upoznaju i povežu, razmene iskustva i znanja i ostvare poslovne kontakte.
O prethodnoj tribini o ženskom preduzetništvu na kojoj se govorilo o tome kako da se preduzetnice pravno zaštite, čitajte OVDE.
Autor: Suzana Stojićević –